presentation

Jo, ni läsare vet ju faktiskt inte alls särskilt mycket om mig, så nu tänkte jag berätta lite :)
Jag heter Emma och är 14 år. Jag rider på ridskola 3 gånger på 2 veckor. (dvs 1 gång i veckan + en gång varannan vecka.) På ridskolan tycker jag bäst om Cardinal. Han är en 21-årig connemaraponny som älskar att hoppa. Hemma hos mig bor jag, mina föräldrar, mina två småbröder, en hamster som heter Pip och en 1-årig hund som för det mesta heter Nimbus. Nimpa, Nimpe, Nimp, Bullen, fiskis, pimpa, pimpe, pimp, pimpeli pumpa, pumpan och snuttebulle är bara några av hans smeknamn.
När jag inte rider på ridskola rider jag på en stor B-ponny som heter Gimo. Gimo heter egentligen Rubin, han är född -98 och är 128cm i mankhöjd. Han är en korsning mellan shetlandsponny och svenskt halvblod. Tror att det står att han är svart i passet, men jag tycker att han är mer mörkbrun. Gimo är typisk tävlings B-ponny. Pigg är hans mellannamn.  Han hoppar gärna, stort och högt. Han har hoppat över hagstaketet x antal gånger, det är väl runt 130 - 140 cm skulle jag tro. När det gäller dressyr vet han inte så mycket. Jag tror han har kunnat det mesta, men har glömt rätt mycket. Sist jag prövade någon sidvärtsrörelse så kunde han inte det. Han är jättesnäll att hålla på med när han har fattat att det inte är han som bossar över dig (många yngre barn har ridit honom). När man rider ut kan han testa en ganska mycket, jag har ridit honom i över ett år och han testar mig fortfarande ibland om det var ett tag sedan jag red honom. Ibland när man galopperar ute bockar han, men som tur väl är hans bocksprång inte så höga och ganska lätta att hänga med i. Någon gång har han stuckit med mig, men det händer inte alls ofta. Han har extremt snabba rörelser, så när han skyggar är det inte lätt att hänga med.
I samma stall står också den 21-åriga fd. dressyrvalacken Hector. Cajsa rider honom, men någon gång ibland  byter vi. Han hoppar gärna, men inte så högt längre. Nu har han börjat bli lite till åren, men är fortfarande en riktig jävel att hantera ibland. Speciellt på vintern. Innan Cajsa börjat rida Hector var jag alltid själv när jag skulle ta in bara Gimo. Herregud säger jag bara. Hector känner inte ens eltrådarna och bara trycker sig igenom på stackars Gimo. Jag tror Hector är gjord av pansar.
Gimo och jag augusti/september 2009 (?)
Cardinal
Det var nog allt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0